Help, de feestdagen komen er aan!

Sinterklaas is nog maar net gedaan, en hup daar staat de volgende reeks aan feestdagen weer voor de deur. Voor vele mensen een periode om naar uit te kijken door de gezellige sfeer, het samen zijn en de uitgebreide feestdiners. Hoe fijn het voor de ene is, hoe meer angst het creëert voor iemand met een eetstoornis.





Het wordt kouder en donkerder, steeds meer verschijnen er gezellige lichtjes op het straatbeeld. Ook thuis is de kans groot dat er ondertussen al wat versiering is opgedoken. We kunnen er niet meer onderuit, kerst en nieuwjaar komen eraan. Voor velen is dit één van de leukste momenten in het jaar, al gaat het voor iemand met een eetstoornis vaak gepaard met paniek rondom de rijkelijk gevulde etentjes, de opmerkingen van familie, de angst om controle te verliezen...


Deze piekergedachten starten vaak een geruime tijd voor de kerstdagen. Steeds meer lijken je gedachten af te dwalen naarmate dat deze periode eraan komt. Wat staat er op de menu? Wie zal er zijn? Hoe zal ik kunnen genieten tussen al dat eten? Wat moet ik doen wanneer het even niet gaat? Deze negatieve gedachten kunnen je behoorlijk beïnvloeden. Het zorgt ervoor dat je je tijdens deze dagen enorm eenzaam en geïsoleerd kan voelen. Niemand lijkt te begrijpen waarom je zo hard opziet tegen de feestdagen, die net bedoelt zijn om te genieten van het samenzijn. Dit zorgt ervoor dat er nog meer afstand gecreëerd wordt tussen jij en je gezin.


Om toch een beetje te kunnen genieten van de feestdagen is het belangrijk om op voorhand al eens na te denken over een plan van aanpak. Zo kan jij met minder piekergedachten en angst naar het kerstfeest gaan, want dit is ook voor jou een feest. Probeer ervan te genieten, maar op jouw manier. Volgende tips kunnen jou hierbij helpen.





Positieve herinneringen


Probeer je eens te herinneren hoe je de feestdagen voor je eetstoornis ervaren hebt. Wat vond je er toen fijn aan? Wat zou je tijdens deze feestdagen opnieuw als positief kunnen ervaren? Waar hoop je terug van te kunnen genieten op termijn? Denk ook aan zaken naast het diner, zoals de lichtjes, een mooi versierde boom, het samen zijn met je familie, cadeautjes openen… Er zijn zeker en vast dingen waar je, zelfs met een eetstoornis, opnieuw van zal genieten. Schrijf deze zaken eens op. Reflecteer ook eens na het feest hoe je het ervaren hebt en probeer 3 positieve dingen op te schrijven. Op die manier creëer je toch wat positiviteit rondom de herinnering.


(tip: gebruik een apart notitieboekje voor je plan van aanpak tijdens de feestdagen. Deze kan je meenemen. Voeg ook positiviteit toe aan het boekje, zoals motiverende quotes, helpende gedachten, je doelen voor herstel...)


Steun persoon


Ga op voorhand op zoek naar een steun persoon, iemand waarbij je je veilig voelt. Zorg ervoor dat jouw uitgekozen persoon ook op het feest aanwezig zal zijn en zoek indien nodig meerdere personen (voor verschillende feesten telkens één iemand). Op die manier ben je zeker dat je op elk moment iemand hebt om steun bij te zoeken op momenten dat het nodig is. Spreek op voorhand een soort safe woord af, op die manier weet jouw steun persoon meteen wat er aan de hand is, zonder dat het opvalt voor de rest van het gezelschap. Bespreek hierbij ook wat jij verwacht van deze persoon of wat ze op moment van paniek kunnen doen voor jou. Je kan ook tijdens het eten bijvoorbeeld naast elkaar gaan zitten zodat je ook tijdens dit moment het gevoel hebt dat er een constante steun voor je klaarstaat.


Menuplanning


Vraag, indien mogelijk, op voorhand wat er op de menu zal staan. Op die manier kan je je voorbereiden op wat er komt. Als het voor jou meer rust geeft, dan kan je op voorhand beslissen hoeveel je zal eten tijdens het hoofdgerecht. Probeer dit echter niet te specifiek te doen zodat er geen paniek kan ontstaan wanneer er meer of minder gegeten wordt. Het mag geen trigger worden, vermijd daarom strikte hoeveelheden. Is de menu te uitdagend voor je? Neem dan zelf iets mee waar jij je oké bij voelt. Hierbij kan het helpen om bijvoorbeeld je specifieke pudding in hetzelfde potje te doen als het dessertje van de rest. Op die manier voel je je niet uitgesloten van het feestdiner en zal het minder opvallen wanneer je het hier moeilijk mee hebt.


Dinner talk


Praat op voorhand met gasten dat er zullen zijn of met de gastvrouw/heer. Leg hierbij uit dat je het moeilijk hebt met voeding en dat je het liefst zou hebben dat onderwerpen over voeding en gewicht vermeden worden. Je kan dit uiteraard niet van iedereen onder controle houden, spreek daarom eventueel af met enkele vertrouwenspersonen om het gespreksonderwerp te veranderen wanneer iemand hierover begint. Hierdoor wordt jij niet onnodig getriggerd.


Afleiding en alternatieven


Het moment meteen voor of na de maaltijd is vaak het moeilijkste. Hier zijn de gedachten van de eetstoornis enorm hard aanwezig, waardoor relativeren vaak niet lukt. Probeer op deze momenten alternatieven in te plannen zodat jij je gedachten even helemaal kan verzetten. Denk aan dingen zoals een wandeling maken, cadeautjes openen, gezelschapsspelen, helpen met de afwas, iets creatiefs doen met familie, praten met je steunpersoon …


Zelfcompassie


Koop eens een leuk cadeautje voor jezelf, ook wanneer je de gedachte hebt dat je het niet verdient. Probeer eens iets liefs te doen voor jezelf. Laat het ook echt inpakken als een cadeautje en leg het mee onder de boom of bij de rest van de geschenkjes. Vind je het nog te moeilijk om alleen iets te kopen voor jezelf? Neem dan iemand mee dat je kan steunen tijdens het winkelen. Je verdient het echt om eens iets leuks te kopen voor jezelf, ook al zeggen je gedachten misschien van niet. Schrijf eventueel ook een kaartje voor jezelf. Hier kan je beschrijven wat je wenst voor jezelf in het komende jaar. Kleine positieve dingetjes voor jezelf doen, kan enorm hard helpen om meer liefdevol met je lichaam om te gaan.


Geniet


Het is OK dat de feestdagen moeilijk voor je zijn. Ga daarom op zoek naar je mogelijke triggers en probeer hier een oplossing voor te vinden en praat erover met je vertrouwenspersoon. Realiseer je meermaals dat het slechts enkele dagen per jaar kerst en nieuwjaar is. Probeer hier ondanks de piekergedachten toch ook een beetje van te genieten. Het is tenslotte nog altijd een moment waarop je kan samen zijn met je familie en leuke dingen kan doen.



Wil je deze tips ook graag in een mini-werkboekje? Neem dan zeker eens een kijkje op onze site. Daar vind je een gratis! :) versie dat je kan downloaden.


Liefs,


57 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven