7 tips: De examens doorkomen met een eetstoornis

Bijgewerkt op: 21 mrt.

Om al onze hardwerkende studenten een hart onder de riem te steken, vonden wij het bij ESpoir belangrijk om tips te geven hoe je deze periode zo goed als mogelijk kan aanpakken. Want laat ons eerlijk zijn, het is al een super vermoeiende periode voor iedereen, maar wanneer je kampt met een eetstoornis is het nog lastiger.


Of je nu nog moet beginnen zoeken naar je boeken of al helemaal voorbereid bent om te blokken, het is met zekerheid te zeggen dat het niet de meest fijne periode in het semester is. Het is dé moment om je aan je bureau te zetten en alles in te studeren, maar wat nu als je concentratie nul blijkt te zijn en het enige waar je aan lijkt te denken eten (of juist niet eten ) is?


Om je examenperiode zo goed mogelijk aan te pakken en ervoor te zorgen dat je niet constant wordt meegesleurd door het verdomde stemmetje van de eetstoornis, zijn er toch een aantal tips dat we kunnen meegeven.






Tip 1: Regelmaat


Structuur is voor velen een goede houvast, wanneer deze een beetje wegvalt in de examenperiode is het belangrijk om zelf de structuur verder te zetten. Op die manier weet je net zoals op andere dagen een beetje hoe je dag eruit zal zien. De volgende tip hangt hier dan ook enorm hard mee samen.



Tip 2: Plannen


Een goede planning kan voor sommige enorm goed werken, voor anderen kan het stress geven. Ken jezelf hierin en tracht uit te maken in welke mate jij een planning nodig hebt om productief te kunnen werken. Bekijk het plannen echter niet enkel op vlak van studeren, maar ook op andere aspecten in je leven. Zo kan het hebben van een dagplanning ervoor zorgen dat je voldoende pauzes neemt en weet wanneer de eetmomenten zijn. Een kleine extra tip hierbij is om zeker een dag in de plannen waarbij je niets doet. Er komt waarschijnlijk een moment dat je geen fut hebt of in het slechtste geval een dag dat je ziek bent. Wanneer je reeds een dag incalculeert waarop je niets doet, dan zal dit ook geen stress geven op het moment dat dit voorkomt.



Tip 3: Ontspanning


Wees realistisch met jezelf en verwacht niet dat je elke dag x aantal uur kan leren. In het begin is dit vaak enorm haalbaar, maar na een lange tijd constant aan je bureau zitten, zal je merken dat het steeds lastiger wordt om je gedurende lange blokken te kunnen concentreren. Zeker wanneer de vermoeidheid begint op te komen, is dit iets om rekening mee te houden. Laat jezelf daarom niet vangen en plan voldoende ontspanning in. Denk eens na op voorhand waar jij energie uithaalt en hoe je deze kan inplannen de komende weken. Iets wat helpt. in de meeste gevallen is even naar buiten gaan voor een kleine wandeling, een warm bad nemen, muziek spelen of beluisteren, creatieve dingen ... Doe dingen dat jij graag doet.



Tip 4: Omgeving


Zorg voor een leuke omgeving waar je in alle rust kan studeren. Of dit nu je kamer is of een aparte bureau, zorg ervoor dat de kamer opgeruimd is. Dit zorgt voor meer rust in je hoofd, ook zal je sneller alles vinden dat je nodig hebt. Op die manier vermijd je onnodige stress wanneer je niet meteen iets vind. Wees daarom ook hier voorbereid en leg op voorhand je cursussen klaar.


Zorg er eveneens voor dat je omgeving niet te warm is. Dit kan ervoor zorgen dat je je minder productief voelt of dat je sneller vermoeid bent. Ook een te koude kamer is niet optimaal, maar probeer wel af en toe het raam open te zetten voor wat frisse lucht. Dit kan je bijvoorbeeld doen tijdens je pauzes

.


Tip 5: Positiviteit


Tijdens de examens ziet je dagelijkse leven er vaak wat anders uit. De kans is groot dat je minder frisse lucht krijgt, minder sociaal contact hebt en minder dingen doet dat je leuk vind. Daarom is het nu super belangrijk om het positieve te blijven inzien in elke dag. Schrijf daarom elke dag 2 - 3 dingen op dat je als positief ervaren hebt. Op die manier kan je je gedachten als het ware ombuigen om wat vaker het positieve te zien in plaats van het negatieve.


Tip: schrijf het op in een boekje. Zo kan je op elk moment terug lezen wat al je positieve ervaringen waren wanneer je in een dipje zit.


Tip 6: Nachtrust


Het belang van slaap is niets nieuws, maar zeker nu tijdens de blokperiode is het nog veel belangrijker. Wanneer je een goede en kwalitatieve nachtrust hebt, zal je leerstof beter kunnen verwerken. Daarnaast zal je je beter kunnen concentreren en meer energie hebben. Ook wanneer je het gevoel hebt dat je er niet zal geraken, blijft het belangrijk om jezelf hier niet in te verliezen. Tussendoor een powernap nemen kan ook reeds een verschil maken, maar zorg ervoor dat deze niet langer dan 30 min duren. Je effectieve slaap is uiteraard bedoelt voor in de nacht.


Geraak je moeilijk in slaap? Zoek dan eens naar ontspannende rituelen dat je kan doen om meer rust te vinden voor je gaat slapen.


Tip 7: Voeding


Zorg voor regelmaat in je eetpatroon om ervoor te zorgen dat je voldoende energie hebt om effectief ook te kunnen studeren. De eetstoornis maakt dit ook in deze periode vaak een erg lastige strijd, maar onthoudt steeds waarom je deze strijd aangaat. Je hebt de voeding extra hard nodig tijdens je examens!


Heb je iets aan deze tips of nood aan meer uitleg? Laat het ons zeker weten!


Ultieme tip ;) => Je kan elke vrijdagavond van 19-20h al je vragen aan ons stellen via de site!



Super veel succes aan de studentjes!



Liefs,


37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven