top of page

Positieve affirmaties om het jaar mee te starten

2022 is aangekomen, het ideale moment om meer positiviteit in je leven te creëeren. Vaak zitten we zo vast in een negatieve spiraal van gedachten waardoor het positieve in je leven er als ware uitgefilterd wordt. Positieve affirmaties kunnen helpen om positiviteit terug te vinden en vast te houden. Dit lijkt in het begin vaak enorm moeilijk, maar geloof me na een tijdje gaat het vanzelfsprekend!


Vaak gaan we op zoek naar positiviteit in grote dingen, al zorgt dit ervoor dat we het steeds moeilijker krijgen om nog te genieten van de kleine momenten in het leven. Dit terwijl deze zo waardevol zijn. Positiviteit zit in de kleinste dingen, maar het is (in het begin) een kunst om de negativiteitsbril af te zetten om ze te kunnen zien.


Iedereen beleeft positieve dingen, maar je moet er zelf aan werken om deze ook effectief te kunnen zien. Hoe meer je vast zit in een negatieve spiraal van gedachten, hoe moeilijker het wordt om de goede dingen nog te zien. Stap voor stap kan je dit echter terug in je leven introduceren. Op die manier zullen je gedachten ook steeds positiever worden.


Het woord affirmatie is nu al enkele keren gevallen, maar wat betekent dit nu? Een positieve affirmatie is in principe niet meer dan een simpele zin. De kracht zit hem in het veelvoudig herhalen ervan, zodat dit onbewust een effect kan hebben op je gedachten. Hoe meer je het herhaalt, hoe meer je onderbewustzijn de bevestiging krijgt dat het ook effectief zo is. Je kan je gedachten als het ware herprogrammeren om meer positiviteit te zien in dagelijkse dingen.


Het ombuigen van gedachten neemt tijd in beslag, denk daarom eens na welke negatieve gedachte de grootste impact hebben op jouw leven. Welke zijn diegene dat je het meeste tegenhouden in je dagelijks handelen of waar je het meeste over piekert?


Nog enkele tips voor je eraan begint:

  1. Schrijf ze in de tegenwoordige tijd

  2. Schrijf er niet meer dan 3 op om het jezelf niet te belastend te maken. Het moet ook haalbaar blijven om jezelf eraan te doen herinneren.

  3. Schrijf altijd in de ik-vorm om het te doen lijken voor je gedachten dat het reeds echter zo is. Hoe minder persoonlijk, hoe minder krachtig dat de affirmatie wordt.

  4. Schrijf de affirmaties op een leuk blaadje en hang deze op een plaats waar je regelmatig moet zijn. Denk zo aan je spiegel, bureau, keuken ... Op die manier wordt je er elke keer aan herinnert.

  5. Kies affirmaties waar je ook effectief in gelooft en naartoe kunt handelen.

  6. Pas je gedrag aan naar je affirmatie. Heb je bijvoorbeeld opgeschreven ik ga mijn doelen bereiken, maar je doet hier niets voor dan zal er ook niets veranderen. Ga actief aan de slag met het gedrag dat gekoppeld wordt aan de affirmatie.



Hieronder vind je een lijst van 50 positieve affirmaties dat jou mogelijks kunnen helpen:


  1. Ik ben trost op mezelf

  2. Ik ben dankbaar voor de kansen dat ik krijg

  3. Ik mag er zijn

  4. Ik mag fouten maken

  5. Ik leer elke dag iets bij

  6. Ik zorg goed voor mezelf

  7. Ik kies voor geluk

  8. Ik ben genoeg zoals ik ben

  9. Ik zit op het juiste pad om mijn doelen te bereiken

  10. Ik heb vertrouwen in mezelf

  11. Ik mag zijn wie ik ben

  12. Ik ben succesvol

  13. Ik accepteer de liefde van anderen

  14. Zelfliefde is prioriteit

  15. Ik neem tijd voor mezelf

  16. Ik mag me ontspannen

  17. Ik ben het waard om te gaan voor mijn dromen

  18. Ik respecteer mijn lichaam

  19. Ik zorg goed voor mijn lichaam en geef het wat het nodig heeft

  20. Ik verdien het om gelukkig te zijn

  21. Ik vertrouw op het proces van herstel

  22. Ik ben trost op wat ik reeds bereikt heb