Faalangst

Er komt weer een drukke periode aan voor de studentjes onder ons, maar ook voor anderen kan het begin van de zomer vaak extra druk met zich meebrengen. Ik vind het dan ook belangrijk dat we het thema faalangst bespreken omdat dit vaak iets is dat hiermee gepaard gaat. Wat is faalangst en hoe kan je ermee omgaan? Ontdek het in onderstaande blog.





Wat is het?


Faalangst is iets dat de meeste onder ons wel herkennen, dit kan zowel op persoonlijk vlak zijn alsook het herkennen ervan bij anderen. Het is een angst om niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen of aan die van jezelf. Dit kan voorkomen in situaties wanneer je moet presteren. Denk zo maar aan examens of een belangrijke presentatie waarbij de angst volledig kan overnemen.


Om de angst te begrijpen en herkennen is het ook belangrijk om eens te zoeken van waar dit komt. Is het eerder omdat je negatief denkt over jezelf of eerder omdat de omgeving veel vraagt van jou waardoor er veel druk op je schouders valt? Probeer dit eens te onderzoeken om op die manier ook de vicieuze cirkel in kaart te brengen. Dit kan je helpen bij het aanvaarden en/of oplossen van de situatie waarin faalangst zich vaak uit. De uiting van de angst is eveneens iets dat je moet achterhalen om te ontdekken wanneer dit naar boven komt omdat het niet altijd even duidelijk is.


We herkennen twee verschillende vormen, namelijk actieve en passieve faalangst. Een kleine opmerking hierbij is echter dat dit uitingen op lange termijn zijn. De signalen bij een acute situatie zijn bijvoorbeeld; zweten, snelle hartslag, snellere ademhaling, black-out, over woorden struikelen, paniek ...


Hieronder vind je wat meer uitleg om het verschil tussen actieve en passieve faalangst duidelijk te maken.



Actieve faalangst


Dit kan je herkennen wanneer je constant enorm hard je best doet. Dit gaat vaak gepaard met een extreme focus waardoor zaken zoals zelfzorg en ontspanning al snel wegvallen. Vaak is dit door het schuldgevoel dat gekoppeld is aan zelfzorg omdat je jezelf niet toestaat om te mogen ontspannen omdat dit kan aanvoelen alsof je niet nuttig bezig bent. Dit kan op lange termijn zorgen voor vermoeidheid, hoofdpijn, uitputting en een algemene verminderde levenskwaliteit.



Passieve faalangst


Dit is het complete tegenovergestelde van actieve faalangst. Hierbij is de angst om te falen zo groot dat je niet de moed hebt om eraan te beginnen omdat het al verloren lijkt. Je gaat aldus de prestatiedruk uit te weg en vermijd het volledig. Dit kan je ook herkennen wanneer je wel dingen doet om te presteren, maar alles door elkaar of je voornamelijk richten op zaken dat er minder toe doen.





Tips

  • Stel jezelf in vraag en onderzoek waar de faalangst vandaan komt en hoe dit getriggerd wordt. Zijn er ook zaken dat je kan veranderen om deze triggers te verminderen of vermijden? Indien niet, zijn er zaken dat je kunnen helpen om beter met de triggers om te gaan?


  • Wat kan ervoor zorgen dat je meer tot rust komt en de angst wegtrekt? Dit kan bijvoorbeeld door eerst je handen onder koud water te steken bij een acute faalangst zodat je uit je hoofd kan komen. Merk je dat het eerder een chronische angst is, denk dan ook eens aan het inplannen van zelfzorg. Bekijk dit ook echt als een afspraak met jezelf zoals je dit zou hebben met je baas. Probeer het een prioriteit te maken in je planning. Probeer ook eens ademhalingsoefeningen te doen wanneer de angst toeslaat.


  • Faalangst gaat vaak gepaard met eisen dat je stelt voor jezelf. Zijn er eisen dat je kan veranderen of zaken waar je minder kritisch op kan zijn? Stel je eisen ook eens in vraag, wat haal je hieruit of wat verwacht je hiermee te bereiken? Zaken dat je echt nauw aan het hart liggen, mag je uiteraard behouden. Zijn er echter zaken zoals ik moet altijd X% behalen op school, stel jezelf dan eens de vraag of dit wel echt belangrijk is. In de meeste gevallen zal een bepaald resultaat geen enkele meerwaarde met zich meebrengen. Leg de lat niet hoger dan dat goed is voor jezelf.

  • Analyseer je angst. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Hoe zou je hiermee omgaan? Kan je ook aantonen dat het zeker zo zal zijn of niet? Daag je gedachten eens uit en ontdek hoeveel stand het houdt. Tracht hier ook weerwoorden op te vormen.



Heb je nood aan meer zelfzorg of is dit iets wat je moeilijk vind? Neem deze maand dan zeker een kijkje op onze Instagram. We doen nog tot het einde van de maand elke dag een zelfzorg challenge, deze kan je ook terugvinden in de highlights. Laat ons ook zeker weten wat je ervan vind!


Liefs,




39 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven