top of page

Hoe ga je om met bewegingsdrang?

Bijgewerkt op: 23 apr. 2022

Het regent, je lichaam is nog verzuurd van de workouts van gisteren maar toch heb je het gevoel dat je moet bewegen, dat je niet stil mag zitten. Niet sporten is geen optie en je dagen draaien steeds meer rond jouw fysieke inspanningen. Je hebt het gevoel dat er een soort druk ligt op jezelf waar je steeds minder controle over hebt. Een druk die de lat steeds hoger legt en steeds meer vraagt van je lichaam tot op het punt waar je je eigen vermoeidheid niet eens meer opmerkt.


In deze blog ga ik het hebben over bewegingsdrang. Je zal te weten komen wat bewegingsdrang juist is en welke gevaren er aan verbonden zijn. Daarnaast zal je in deze blog ook verschillende tips terugvinden om met bewegingsdrang om te gaan. Je krijgt veel tips en enkele voorbeeld oefeningen. Alle oefeningen heb ik ook in een werkboek verzameld, die je gratis kan downloaden.


Wat is bewegingsdrang?

Vooraleer we kunnen overgaan naar de tips om met bewegingsdrang om te gaan, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat bewegingsdrang is. Wanneer je last hebt van bewegingsdrang zal je merken dat je steeds vaker gaat sporten omdat het 'moet' en steeds minder omdat je het leuk vindt. Je beweegt niet meer omdat het gezond is, maar omdat je constant bezig bent met je lichaam en/of je gewicht. Je blijft doorgaan en doorgaan en dit om het stemmetje in je hoofd tevreden te stellen. Kan je door omstandigheden eens een dag niet sporten? Dan is het schuldgevoel enorm en probeer je te kijken hoe je dit kan compenseren of inhalen. Bewegen wordt met andere woorden een obsessie die je niet meer onder controle hebt.


Het gevaar van bewegingsdrang?

Waarschijnlijk denk je nu: 'Zo erg is dat toch niet?'. Maar niets is minder waar, want bewegingsdrang kan ook enorme gevolgen hebben, het kan zelf dodelijk zijn. Hier vind je een korte opsomming van de verschillende gevolgen.


De lichamelijke gevolgen:

  • Chronische vermoeidheid

  • Duizeligheid, slap gevoel

  • Overbelasting spieren en gewrichten /overbelasting blessures & stressfracturen

  • Osteoporose / verlies van botdichtheid

  • Onregelmatige menstruatie

  • Slapeloosheid

  • Concentratieproblemen

  • Veranderde hartslag in rust


Psychologische gevolgen:

  • Laag zelfbeeld

  • Stress en schuldgevoelens

  • Prestatiedruk: eigenwaarde wordt gemeten in termen van prestaties

  • Sociale onthouding/eenzaamheid

  • Obsessieve gedachten

  • Somberheid


Tips om met bewegingsdrang om te gaan?

Je weet nu al wat bewegingsdrang is en wat de gevaren zijn, maar wat doe je er nu eigenlijk aan? Hieronder geef ik enkele tips die je op weg kunnen helpen om de bewegingsdrang af te bouwen. Vergeet niet dat je ook nog ons gratis Ebook kan downloaden met hierin de verschillende oefeningen die hieronder beschreven staan.


Bewustwording:

Stap één in elk herstelproces: je bewust worden van het probleem. Als je niet weet wat het probleem is kan je er ook geen oplossing voor vinden. Volgende vragen kunnen je helpen in dit proces:

  • Sport je soms als je ziek bent of een blessure hebt? Indien je hierop 'ja' antwoord denk dan even na waarom je dit doet.

  • Hoe voel je je tijdens het sporten? Geeft het sporten je een gevoel van ontspanning of voelt het aan als een verplichting?

  • Hoe voel je je als je een dag niet gesport hebt of een workout gemist hebt? Compenseer je dit door de dag erna meer te sporten?

  • Verplicht je jezelf om te sporten op dagen waar je geen zin hebt om te sporten?

  • Sport je meer na het consumeren van een grotere maaltijd?

  • Hoe voelt het voor jou om een uur op