Help, ik heb stress!!

Bijgewerkt op: 21 mrt.

Stress, het komt bij velen van ons voor en de ene dag is het meer aanwezig dan de andere. En jammer genoeg kan stress ook een negatief effect op ons hebben. Daarom dat je hier wat meer gaat leren over stress. Aan de ene kant wat het is en wat er in ons lichaam gebeurt, aan de andere kant hoe je er mee omgaat.

“ER IS GEEN STRESS IN DE WERELD, SLECHTS MENSEN DIE STRESSVOLLE GEDACHTEN HEBBEN.”

Waarom hebben we stress?

Het is niet zo dat stress iets is dat we nooit nodig hebben. Vroeger, in de oertijd, had dit zijn functie. Want stress hadden we toen nodig om te overleven, het zette onze fight-or-flight reactie aan, waardoor we bijvoorbeeld konden vechten of weglopen van een wild dier. Nu is stress iets wat we nog altijd ervaren, maar op dit moment hebben we het niet meer nodig om fysieke dingen te doen.


Is stress altijd slecht?

Veel mensen ervaren stress en dan is de vraag natuurlijk of dit altijd slecht is. Het antwoord hierop is neen, kortdurende stress kan gezien worden als iets dat goed is. Waarom? Omdat het kan zorgen voor:

  • Uitdaging

  • Betere prestaties

  • Verhoging van focus & concentratie

Daarom dat stress bv voor de examens zeker kan, natuurlijk als het niet een constante stress is. Want teveel is natuurlijk nooit goed of te lang. Dan gaat het eerder andere effecten hebben:


  • Negatief effect op je lichaam en prestaties

  • Put je uit

Met gevolgen op ons mentale gezondheid. Wat we natuurlijk liever niet hebben. Daarnaast gaat dit er ook voor zorgen dat je lichaam meer cortisol aanmaakt wat een negatieve invloed heeft op je lichaam.


Hoe ga ik er dan mee om?

Nu je weet wat stress is, is het misschien ook belangrijk om te weten hoe je er mee omgaat. Dit is natuurlijk stressmanagement, maar daarnaast is het ook belangrijk om te zorgen voor een goed slaappatroon.


Bij stressmanagement gaan we kijken naar wat nu eigenlijk de aanleiding is en ook hoe we dit dan gaan beleven in ons hoofd. Dus er gebeurt iets en dit zorgt voor enkele gedachten en gevoelens en hier gaan wij op reageren. Dit proces geeft ons dan ook stress in ons hoofd doordat we piekeren of er op een bepaalde manier over denken. Als de gedachten zorgen voor stress of voor piekeren, dan zijn dit niet-helpende gedachten. Terwijl dat helpende gedachten juist de stress gaan verminderen of voorkomen.


Schrijf daarom eens je niet-helpende gedachten op en probeer deze dan om te vormen tot helpende gedachten. Dan kan je hier naar kijken op het moment dat die gebeurtenis terug voorkomt of je kan de gedachten tegen jezelf af en toe zeggen, om deze gedachte te krijgen als de situatie zich voor doet. Vind je het moeilijk om helpende gedachten te vinden of te maken? Dan vind je hier enkele voorbeelden (in ons werkboek hebben we er nog een hele hoop staan, deze gaan over acceptatie).


Waar kan je op letten?

Bewaak je balans tussen alles wat je moet doen en wat je wilt doen (of je energiegevers en energiezuigers)

  • Bepaal je grenzen en trek deze (bewaak deze ook)

  • Plan activiteiten in die je energie geven

Wordt je bewust van je niet-helpende gedachten en vorm deze om tot helpende gedachten.

Er zijn nog zaken die je kan doen, maar dit kan al zeker een start zijn.

29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven