top of page

Getuigenis van experte Mara

Mara is oorspronkelijk afgestudeerd als opvoeder en momenteel schoolt ze zich bij tot klinisch psychologe. Ze beschrijft zichzelf als ervaringsprofessional door de combinatie van haar eigen ervaringsdeskundigheid en haar menswetenschappelijk diploma. Verder heeft zij haar eigen praktijk waar ze deze deskundigheid en opleidingen inzet om mensen met een eetstoornis te helpen.


Als expert voor ons onderwerp over eetstoornissen en depressie, vinden wij Mara de perfecte persoon gezien zij zelf een verleden heeft met een eetstoornis én een depressie. In onze podcast wordt haar ervaringsdeskundigheid heel duidelijk en dit maakt dat zij enorm waardevolle tips en inzichten kan meegeven. Hieronder sommen we de belangrijkste dingen nog eens op voor jullie.


Tijdens een eetstoornis kunnen depressieve gevoelens ontstaan doordat je vast zit in de eetstoornis en geen uitzicht meer ziet.


Doorheen hulp en begeleiding wordt het vaak pas duidelijk of dat de depressieve gevoelens komen door de eetstoornis of omdat je naast de eetstoornis ook een depressie hebt. Het onderscheid hierin herkennen en opmerken is niet gemakkelijk en kan verwarrend aanvoelen.


Niet elke depressie uit zich op dezelfde manier. Elke eetstoornis en ook elke depressie is verschillend in de manier waarop je ze meemaakt.


Tijdens hulpverlening is het belangrijk te werken aan zowel de eetstoornis als de depressie. Een holistische blik is belangrijk in de aanpak van beide aandoeningen. In het herstel van een depressie is het van belang te zoeken naar de dingen waaruit je nog levenslust haalt en die je verbinden met jezelf. Ook in eetstoornisherstel is dit een groot aspect omdat een eetstoornis vaak je eigen identiteit wil overschaduwen. Dingen kunnen en mogen doen die je (terug) meer in verbinding brengen met jezelf is enorm belangrijk.



Mara’s tips voor lichtpuntjes in de duisternis


  • Zoek naar de dingen waaruit je nog levenslust of energie haalt. Ga op zoek naar dingen die je verbinding kunnen geven met het leven of waarvan je weet dat dit voorafgaand aan de eetstoornis of depressie helpend waren. Denk hierbij aan hobby’s, (huis)dieren, creatief bezig zijn,…

  • Inzetten op basisdingen zoals slaap, voeding, maar ook dagelijks even proberen om buiten te komen. Adem de buitenlucht in en kijk rondom je, vijf minuutjes is al voldoende.

  • Probeer connectie te blijven maken met je omgeving. Dit hoeft niet met alles en iedereen. Voel vooral voor jezelf: welke stap kan ik wel zetten? Wat voelt goed voor mij?

  • Durf aangeven dat het niet lukt. “Wil je er even zijn voor mij, gewoon nabij zijn is voldoende, zonder woorden.” Hierbij willen we een belangrijke tip meegeven voor de omgeving. Laten merken dat je er bent en dat de gevoelens er mogen zijn, is enorm waardevol en betekenisvol voor de ander.

Wanneer je tegen de eetstoornis ingaat en je werkt aan herstel, kan je merken dat de depressieve gevoelens meer ruimte krijgen. Weet dat dit allereerst een normaal gevolg is omdat deze meer onderdrukt werden door de eetstoornis. Dus wanneer die meer naar de achtergrond verdwijnt, is het extra belangrijk in te zetten op de lichtpuntjes.


  • Probeer de kleine dingen te zien die wel goed gaan en ook de dingen die terug kunnen.

  • Ga na voor jezelf waarvoor jij dankbaar bent en noteer deze eventueel in een notitieboekje. (Dankbaarheidsboekje) Herlees deze dingen op moeilijke momenten.

  • Probeer te kiezen om het anders te bekijken en om te kiezen voor hulp. Het is geen keuze om erin te belanden, maar het kan op de juiste moment de keuze zijn om te proberen door een andere bril te kijken.

  • Positieve gevoelens komen en gaan en ook negatieve gevoelens komen en gaan. Alles komt en gaat, geen enkel gevoel is permanent. Niet op elk moment van de dag voel je je even slecht in de depressie. Probeer deze beweging te bekijken en misschien kan dit een houvast zijn op je diepste momenten. Vertrouw erop dat geen enkel gevoel blijvend is.

  • Vertrouw op de kracht die je bezit. Je hebt al zoveel overwonnen en dit heeft je een enorme kracht gegeven.

  • Bekijk soms jezelf eens uit de ogen van een ander. Anderen zien soms enorm veel positieve dingen die jij voor jezelf niet op die manier bekijkt.

  • Zoek voor jezelf een manier om je zo goed mogelijk te ontplooien, zodat jij jezelf kan blijven zijn en je niet hoeft te veranderen. Je mag er zijn zoals je bent.






27 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Getuigenis van Irene

Ik ben Irene, 18 jaar oud. Mijn lichaamsbeeld raakte op een vrij jonge leeftijd verstoord.

Comments


bottom of page