top of page

Getuigenis van ADHD-experte Nirma

Nirma is ervaringsdeskundige, coach én maakt haar eigen podcastafleveringen over ADHD. In onze podcast-aflevering vertelt ze alles over die typische ADHD-trekjes. In dit blogbericht zetten we graag de belangrijkste dingen op een rijtje voor jullie.

Als eerste lijsten we nog eens enkele typische kenmerken op wanneer je last hebt van ADHD. Zo kan je vaak problemen hebben met je aandacht ergens bij te houden. Je bent snel afgeleid, hebt geen overzicht, je kan niet goed plannen of kiezen en je bent vergeetachtig of chaotisch. Het is lastig om opdrachten af te maken, of je bij één taak te houden. Een gesprek voeren in een drukke omgeving is bijvoorbeeld een grote opgave met zoveel prikkels om je heen. Daarnaast kan je het moeilijk vinden om stil te zitten, je wil steeds bezig zijn en je praat veel. Je voelt je enorm vaak gespannen en je vindt het moeilijk om rust te vinden in je lichaam. Ontspannen kan dus een hele uitdaging zijn. Misschien merk je ook dat je vaak iets zonder er eerst over na te denken. Je zegt of doet bijvoorbeeld iets zonder er goed over na te denken.


Nirma legt uit dat mensen met ADHD vaak moeite hebben met het reguleren van emoties en neigen naar perfectionisme en obsessiviteit, iets wat kenmerkend is voor bijvoorbeeld anorexia. Mensen met ADHD kunnen ook moeite hebben met het aanvoelen van honger- en verzadigingssignalen, waardoor ze minder goed in staat zijn om hun eetgedrag te reguleren. Daarbij vermeldt Nirma dat er studies bestaan die hebben aangetoond dat mensen met ADHD meer kans hebben op eetstoornissen dan de algemene bevolking. Zo suggereren sommige studies dat mensen met ADHD een verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van boulimia nervosa. Nog andere studies suggereren dat mensen met ADHD een verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van binge eating disorder. Er zijn dus verschillende mogelijke redenen voor het verband tussen ADHD en eetstoornissen. Ook vertelt Nirma dat mensen met ADHD een verstoord beloningssysteem hebben. Dit beloningssysteem in de hersenen speelt een belangrijke rol bij zowel ADHD als eetstoornissen. Mensen met ADHD hebben vaak een verminderde respons van hun beloningssysteem, wat kan leiden tot een verhoogde neiging om risicovol gedrag te vertonen en verslavend gedrag te ontwikkelen. Studies hebben aangetoond dat mensen met eetstoornissen ook vaak een verstoord beloningssysteem hebben. Bij mensen met anorexia nervosa en boulimia nervosa zijn bijvoorbeeld lagere niveaus van de neurotransmitter dopamine in de hersenen waargenomen, die betrokken is bij het ervaren van plezier en beloning. Dit kan bijdragen aan de voortdurende obsessie met voedsel en eetgedrag bij mensen met eetstoornissen. Er wordt verondersteld dat het beloningssysteem bij mensen met ADHD en eetstoornissen op verschillende manieren betrokken kan zijn bij de ontwikkeling en instandhouding van deze aandoeningen. Bij dit laatste is het belangrijk te vermelden dat dit veronderstellingen zijn en dat hier dus nog aanvullend onderzoek in moet gedaan worden.


Een ander kenmerk van ADHD vertoont zich in de slaaproutine. Veel mensen met ADHD ervaren moeite met inslapen. Dit wordt verklaart door een verstoorde aanmaak van melatonine, ons slaaphormoon. Wanneer je ADHD hebt, maak je dit slaaphormoon minder aan of pas veel later op de avond, waardoor je 's avonds meer moeite ervaart tijdens het inslapen.


Wanneer we praten over medicatie benadrukt Nirma het belang van een gestructureerde eetroutine, zodat je gedurende de hele dag je verzadigingsniveau op peil houdt. Dit is van belang omdat ADHD medicatie ervoor kan zorgen dat je hongergevoel verstoord wordt. Verder vertelt ze over haar eigen zoektocht naar ADHD medicatie die het juiste effect gaf en met de minste bijwerkingen. Het is dus belangrijk je hierin correct te laten ondersteunen door een arts. Overleg voldoende over de effecten en de bijwerkingen die je ervaart. Leuk om te weten is dat Nirma momenteel geen medicatie meer gebruikt omdat ze heeft geleerd op welke manier ze kan omgaan met haar ADHD. Je hoeft er dus zeker niet voor altijd afhankelijk van te zijn.

De combinatie van goede en gestructureerde routines is een belangrijk aspect voor personen met ADHD. Denk bijvoorbeeld aan een correct slaapritueel of op tijd ontspanning inlassen en zoeken naar dingen die jou op een goede manier ontspanning kunnen brengen. Ook de focus op positiviteit is een belangrijke tip die Nirma wil meegeven. Niet altijd makkelijk, maar dit is eentje dat we onszelf kunnen proberen aanleren. Merk voor jezelf dagelijks op wat goed gelukt is. Denk hierbij ook aan Lotte haar positieve affirmaties waarbij je positief naar jezelf probeert te kijken. Verder is het helpend om dingen visueel te maken. Mensen met ADHD zijn vaak meer visueel aangelegd. Dingen zichtbaar maken helpt trouwens ook om structuur te creëren. Gebruik bijvoorbeeld post-its wanneer je iets wil onthouden. Misschien wil je bijvoorbeeld onthouden om ontspanning in te lassen of om een dagelijks een complimentje aan jezelf te geven. Of schrijf je maaltijdplanning op voor de komende week zodat deze zichtbaar kan zijn. Ook bij het positief denken kan het helpen om dit visueel te maken. Noteer dagelijks enkele kleine dingen die je blij maken, dingen die je goed gedaan hebt of waarvoor je dankbaar was. Kleine stapjes kunnen een groot verschil maken.


Wil je na het lezen van de blog graag meer weten over Nirma? Je kan je haar vinden op Instagram onder de account adhddingen of via www.adhddingen.nl

Beluister zeker ook onze podcast als je het volledige gesprek met Nirma wil beluisteren.






48 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Getuigenis van Olivia

Mijn naam is Olivia Janssens, ik ben 33 jaar en mama van drie kindjes. Toen ik zeven jaar was, kreeg ik de diagnose van ADHD.

Commentaires


bottom of page