Wanneer starten met intuïtief eten?

Intuïtief eten, dat betekent dat je luistert naar je intuïtie of je buikgevoel als het aankomt op eten. Dus je luistert naar de signalen die je lichaam je geeft en niet naar wat je hoofd je zegt wat je wel en niet mag eten of welke portie. Klinkt simpel, toch? Maar bij het herstel van een eetstoornis is dit net dat stapje moeilijker.



Intuïtief eten is het doel als we spreken over herstel, het is eigenlijk waar we naartoe willen gaan (wat je hierboven op de herstelpiramide kunnen zien). Als je ondervoed bent, dus niet afhankelijk van je gewicht, dan gaat je lichaam allemaal signalen sturen, maar zijn deze ook vaak gestoord. Daarom is het belangrijk om eerst te werken naar een normaal eetpatroon, zodat deze signalen terug naar boven kunnen komen.


Dit doen we door structuur in te bouwen en ook te werken naar normale porties, niet de porties die door de eetstoornis worden bepaald. Het werken met porties is dus voornamelijk om uit de ondervoeding te komen en te zorgen dat je lichaam je terug de juiste signalen zal geven. Daarnaast is het ook belangrijk om terug los te komen van je regels en restricties en je smaak terug te leren ontdekken. Daarom dat er wordt gewerkt met exposures en ook soms met smaaktesten om te kijken wat jij als persoon lekker vindt.


Als dit allemaal terug lukt, dan ben je klaar om richting intuïtief eten te gaan. Dus om terug naar je lichaam te luisteren om je honger- en verzadigingsgevoel te leren kennen, maar ook toe te geven aan waar je zin in hebt. Begin er zeker niet te vroeg aan, want je eetstoornis kan dit proberen te misbruiken en dat is natuurlijk iets wat we niet willen. Het is juist de bedoeling dat we stap voor stap terug gaan naar de normale manier van eten. Want als er geen dieetcultuur bestond, dan zouden we niet praten over intuïtief eten, maar zou dit gewoon eten heten.


Intuïtief eten is gebaseerd op 10 principes en is waar wij ook in onze opvolging naartoe werken om volledig te herstellen. Dus je komt los van de regels en je luistert naar je lichaam. Bespreek zeker op voorhand met je therapeuten of je klaar bent om deze stap te zetten en kijk om dit ook samen te doen. Zodat ook hier je hoofdje de bovenhand niet neemt en toch nog probeert om te zeggen wat er wel en niet kan.


In ons werkboek kan je oefeningen vinden richting intuïtief eten en ook de 10 principes, die gemaakt zijn door Evelyn Tribole en Elyse Resch. Hier kan je de 10 principes ook vinden, maar begin er dus niet roekeloos aan, maar ga echt op zoek naar iemand die je hierin ook kan helpen. Zodat het ook niet terug door de eetstoornis wordt vervormt en je weer nieuwe regels ontwikkelt of dat je eetstoornis het misbruikt.





31 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven